Gepost door: maartenvanpraag | april 17, 2013

Preproductie

Preproductie. Ik zit er middenin.

‘Mooi woord Maarten. We horen het steeds vaker, maar wat houdt het precies in?’ Ik hoor het u massaal hardop denken. Eigenlijk weten jullie het natuurlijk al lang, maar ik leg het nog maar even uit voor de zekerheid. Pre- productie. Alles wat vooraf gaat aan het uiteindelijk opnemen van je songs in de studio. Voorbereiding dus, op z’n oer-Hollands gezegd. Waarom we het in de muziekindustrie dan niet gewoon zo noemen? Geen idee. Preproductie klinkt interessanter. Het bekt lekkerder. Het geeft het allemaal net even wat meer showbizz. Een beetje meer shine.

Je doet het om goed beslagen ten ijs te verschijnen in de studio. Dat is eigenlijk heel raar natuurlijk, want in de studio ligt helemaal geen ijs, maar zo luidt het spreekwoord nou eenmaal. Doe je de preproductie goed en doordacht dan scheelt dat heel erg verschrikkelijk veel tijd in de studio. En tijd is nou eenmaal geld in deze wereld. Kort door de bocht is het deze rekensom: tijd+studio=dalendbanksaldo. Verklein je in deze rekensom de factor tijd, dan verklein je de financiële schade. Dat niet alleen natuurlijk. Het is namelijk ook deze rekensom: songs+preproductie+tijd=kwaliteit.

Dat mijn EP er dit jaar komt, dat heb je al kunnen lezen. Ik ben er heel blij mee. Nieuwe dingen, nieuwe richting. De kogel mag dan door de kerk zijn, het is dan ook wel tijd om te handelen. Vorige week had ik al een fijne sessie met producer Tony Cornelissen via Skype. Lang leve de wondere wereld van de techniek. Afgelopen dinsdag stapte ik in de auto voor de lange rit naar Zeeland. Twee uur rijden. Maarten studio

Ik vind dat niet erg. iPod op shuffle, blik op de weg (je zou er een tv programma van kunnen maken), lekker nadenken. Het dient allemaal een goed doel. Tony woont in het mooie Burgh Haamstede, aan de Zeeuwse kust en zodra ik Zeeland binnenrijd gaat mijn hart een klein beetje open. Dat was alvast een goed begin. Het is stiekem een klein beetje mijn favoriete provincie. Maar goed, dat denk ik ook wel eens als ik Friesland, Drenthe, Overijssel of Utrecht binnenrijd. Ik kan gewoon moeilijk kiezen. (Mocht u zich nu achtergesteld voelen: ja ik vind Brabant, Limburg, Gelderland, Holland en Groningen ook heel mooi!).

Goed, ik dwaal af. Preproductie. In de studio met Tony stortten we ons op ‘Poor Boys Heart’. Een goede producer – en dat is Tony – voorziet je als songwriter van nieuwe handvatten, invalshoeken en ideeën. Hij is een fijne sparringspartner die respect heeft voor jou als artiest, je doelen en je muzikale visie en smaak. Zo kwamen we tijdens de Skype-sessie al tot goede oplossingen voor bepaalde ‘problemen’ in de song. In de studio werkten we die verder uit. Ik nam een gitaarpartij op, voorzag het geheel van vocals. Wel nadat we eerst koffie hadden gedronken, repen chocola hadden gegeten en ook nog een gevulde koek naar binnen hadden gewerkt.

Een goede producer voorziet je ook van dergelijke dingen. En dat doet Tony. Hij begrijpt mij ook wat dat betreft. Fijn.

Tony gaat nu een klein beetje stoeien met wat ik heb ingespeeld en -gezongen tijdens de sessie van gisteren. Dan komt hij vervolgens met zijn resultaten, waarmee ik weer lekker kan stoeien. Als we straks met de band voor het echie de studio in gaan weet iedereen precies wat er van hem verwacht wordt. Alle problemen en hindernissen zijn getackeld. Sommige dingen zijn zelfs al opgenomen. Zo, klinkt dat even ideaal allemaal!

Ideaal is het ook. Al zullen we in de studio ook nog best wel eens terugkomen op eerdere beslissingen. Hoe dan ook, ik ben blij. Ik geniet. Het hele creatieve proces waarin we ons nu bevinden doet me voelen als een vis in het water. Zelfs al heb ik een gloeiende hekel aan zwemmen. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik heb een heel goed gevoel bij de nieuwe songs, de manier waarop we werken en de richting (en sound) die we kiezen. Past allemaal erg bij me. De komende weken gaan we geconstrueerd verder werken aan het werk. ‘Geconstrueerd’ is bepaald niet mijn ‘middle name’. Wat dat betreft voelt Tony mij dus ook goed aan: een tijds- en stappenplan waar we geen millimeter vanaf wijken. Zo kunnen we gedegen werken om in mei opgewonden als kinderen op schoolreisje de studio in te gaan om iets moois te maken.

Ik heb er zin in!

I’ll keep you posted.


Responses

  1. […] we de preproductie verzorgden en de basistracks opnamen heb je hier en hier kunnen lezen. Dat was op zich allemaal al een mooi avontuur. Nadat we in Schiedam drums, […]


Geef een reactie

Categorieën

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

