Gepost door: maartenvanpraag | mei 27, 2009

De eerste single, The Making Of…

Zo! Zit ik even in een achtbaan! Nee, niet in de Efteling of een ander pretpark waar mensen zich vrijwillig in een karretje kotsmisselijk laten schudden, maar nu gewoon hier op mijn bureaustoeltje.

Begin juni komt de eerste single van Ma*rten uit. Can’t Let Go is een nummer met overduidelijk invloeden van Crowded House, Beatles en alles wat nog meer goed is in de popmuziek en heeft een lekkere zomerse feel.

Hier een overzicht van de voorbereidingen, voor de geduldige en geinteresseerde lezer die ook wel eens wil weten hoe zo’n singlerelease nou tot stand komt…

Maandagochtend 4 mei een kennismaking met Eline Maarse. Sylvia Snel en Juli Golin (Het management. Wat werken ze hard voor me, de schatten…) vonden het slim om eens met haar om de tafel te gaan voor wat betreft de TV promotie van de komende weken. Leuke kennismaking en een zinvol gesprek ook.
’s Avonds naar Heemstede. Bij Annette, de styliste, thuis een doorpas voor de fotoshoot later deze week. Op stand, want bij binnenkomst wordt me direct een glas prosecco aangeboden. Ik hou het toch maar op een glaasje spa citroen. Echt rock ’n roll. Juli ploft ondertussen op de bank, en Annette trekt me het ene na het andere geweldige outfit aan. Juli geeft af en toe wat aanwijzingen of deskundig commentaar. Toch maar het witte shirtje met de spijkerbroek. En nee… toch maar die blauwe sneakers en het jasje. Als ik naar huis ga is dat met een lekker broodje dat ik nog van Annette mee krijg, en een tas vol geweldige kleding.

Dinsdagavond 5 mei op naar Zeist. Inzingen in de studio bij producer Patrick Drabe. Een lastig verhaal dit keer, want ik heb te kampen met verschijnselen van hooikoorts en een heerlijke keelontsteking. Het duurt dan ook even voordat ik echt warm ben, maar uiteindelijk staat de zangtrack er mooi op. Doet me denken aan het legendarische verhaal van John Lennon die in 1963 alle zangpartijen van het eerste Beatles album Please Please Me in 1 (!!) dag moest inzingen met een laaiende keelontsteking.
Nou wil ik me niet verlijken met het helaas veel te vroeg gestorven genie uit Liverpool, maar ik moest er wel aan denken. Kan me nu inleven hoe pijnlijk dat moet zijn geweest. Weet je dat ook meteen als je ‘Can’t let go’ gaat beluisteren. Tja… wie kunst schept moet pijn lijden.

Woensdag 6 mei zit ik om 7.45 uur in de auto op weg naar Santpoort. Naar de kapper. In Santpoort?! Ja… in Santpoort! Daar zit namelijk een hele goede, daarvan heeft Juli me weten te overtuigen. En ze heeft gelijk. Het is de vroege rit waard. Een kop thee met honing voor mijn schorre en pijnlijke keel en ik neem comfortabel plaats in de stoel. Juli heeft samen met de kapster iets leuks voor me bedacht…. Total Make-over.
Nee hoor, zo erg is het niet. Gauw naar huis, want ’s middags wordt een accordeonpartij, gespeeld door mijn grote muzikale vriend Jan-Peter Bast, aan Can’t Let Go toegevoegd. Erg mooi.
Misschien niet het meest voor de hand liggende instrument voor een popplaat, maar wie zegt dat je altijd bij het conventionele moet blijven?

Donderdag 7 mei is een erg leuke en enerverende dag. Vandaag de fotoshoot voor de hoes, en voor straks het album. Helemaal in Goes.
Om 08.30 uur verzamelen op de carpoolplaats bij Vianen. Alles in 1 auto en op weg naar de fotostudio. Eenmaal daar wacht ons een warm onthaal. Echte Zeeuwse vriendelijkheid en gastvrijheid. Ik schud handen met de energieke en gezellige fotograaf Fred, en ik kan direct plaatsnemen in de stoel voor de make-up en het omkleden.

 Ik heb misschien wel nog nooit zo’n relaxte en ongedwongen shoot meegemaakt. Totaal geen spanning, overdreven gedoe of gestress. Ik ben erg op mijn gemak, we tappen moppen tijdens het plaatjes schieten. Die sfeer ademen de foto’s dan ook uit zul je straks merken. Na de shoot nog even naar boven, naar de opmaakstudio. Hier werkt men hard aan het ontwerp van het (‘mijn’ vind ik zo raar klinken) logo. Wat heb je toch een creatieve mensen in de wereld.

Alles inpakken en dan op weg naar Breda. Sylvia en Juli doen ook het tourmanagement van VanVelzen en in de Mezz in Breda ben ik getuige van een geweldig concert. Na afloop nog wat gedronken en kennis gemaakt met Roel in de kleedkamer. Leuke kennismaking!

Dan naar huis. Volgende week gaat het avontuur verder…


Geef een reactie

Categorieën

