Gepost door: maartenvanpraag | juni 10, 2009

Songwriting

Een worsteling is het soms. Pijnlijk, een hel, een beproeving. Een andere keer is het juist weer een piece of cake en schud je het zo uit je mouw. Een idee, een woord, een melodie die ineens je hoofd binnenwaait. Songwriting, het komt in vele vormen en het is mooi. Heel mooi!

Tenminste, dat vind ik. Mooi omdat je iets van jezelf geeft en aan het creeeren bent (en het is moeilijk! met recht wordt het een kunst genoemd). Maar ook bijvoorbeeld, omdat iedere songwriter het weer anders beleeft. De een beschouwt het als iets mystieks, alsof er een verbinding bestaat met een hogere macht. De ander vindt het gewoon noeste arbeid. Sommigen worden, het liefst midden in de nacht, overvallen door een idee. De ander moet zichzelf dwingen om het uit het brein te persen. De een laat zich inspireren door een slecht humeur, de ander door een persoon. Ik ken ook voorbeelden van componisten en/of tekstdichters die het als een nine to five job beschouwen.

Nou ben ik zeker niet van de laatste categorie, dat werkt bij mij alleen maar contraproductief, maar al het andere klinkt herkenbaar van tijd tot tijd. Soms overvalt het gevoel me onverwacht. Dan lijkt het voor de buitenwereld alsof ik uit mijn lichaam ben getreden. Met een lege blik voor me uit staren, luisterend naar de melodie die mijn hoofd is komen binnenwaaien. Zaak is het dan om zo snel mogelijk een gitaar of desnoods een piano te vinden. De akkoorden zoeken en dan maar proberen alles te onthouden. Direct uitwerken of alles op, desnoods, een memorecordje knallen.

Meestal is het heel down to earth. Gitaar op schoot, beetje tokkelen, totdat mijn vingers als vanzelf de weg vinden. Ik murmel de eerste de beste melodie die bij me opkomt en een hele reeks aan woorden die samen een onzintekst vormen. Beet! De aanzet tot een liedje!

Toch zijn er ook weer momenten dat dit voor geen meter werkt. Dan komt er helemaal niks zinnigs. Zelfs niet als ik doorzet. Het is belangrijk om dan niet de moed te verliezen en het later (een uur, een dag, een week) gewoon nog eens te proberen. Kan zo maar zijn dat het dan wel ineens lukt. Inspiratie is watervlug, ongrijpbaar en breekbaar. En ach, dat is misschien maar goed ook.

Soms komt het snel. Een aantal liedjes heb ik echt in een paar minuten tijd geschreven. Kop en staart. En die zijn niet eens zo slecht. Maar het komt ook voor dat een liedje een beetje moet ‘rijpen’. Als een zoete appel, of een goede fles wijn, het is maar hoe je het bekijkt. Back in June bijvoorbeeld, een nummer dat op het later dit jaar te verschijnen album zal komen, schreef ik eind 2001. Destijds vond ik het wel ‘ok’. Af en toe haalde ik het weer eens te voorschijn om het even tegen het licht te houden. Een beetje bijschaven, maar toch weer wegschuiven. Totdat ineens (dankzij Dave Marriner, thank you Dave!!) alle stukjes op de plek vallen. Melodie, tekst en later ook arrangement. Acht jaar later beschouw ik het als 1 van de beste songs die ik ooit schreef.

Met melodie komt tekst. Aarghh tekst!! Dát is pas noeste arbeid! De melodie komt bij mij meestal nog wel redelijk natuurlijk. Een vaag idee voor een tekst (zie onzintekst hierboven genoemd) ook nog wel. Maar dan het verhaal kloppend, rond en soms ook nog rijmend maken. Dat is een hele pijnlijke bedoeling. Ik ken componisten die het heel makkelijk afgaat, het schrijven van een tekst. Wát ben ik daar jaloers op! Bij mij is het heel hard werken. Mede daarom is de samenwerking met Dave Marriner en Jono Fosh echt een zege! Vaak het duwtje in de goede richting, de juiste aanvulling. Een tekst moet je namelijk wel geloofwaardig kunnen brengen als zanger. Je moet het voelen, anders komt het niet over. En misschien is dat wel de reden waarom het zo moeilijk voor me is. Als je eenmaal begint aan een tekst; voor je het weet sta je in je ondergoed, geef je je ziel en zaligheid bloot…!

Hoe dan ook, het schrijven van liedjes is mooi. Nog mooier is het je eigen geschreven liedjes te spelen, te zingen voor publiek. Daar kan voor mij helemaal niets aan tippen. Fijn om hier weer volop mee bezig te zijn momenteel. Er komt een mooi album aan!🙂

Cheers!

Maarten


Geef een reactie

Categorieën

