Gepost door: maartenvanpraag | september 18, 2009

Studiowerk

Zo… we zijn onderweg. Afgelopen maandag begonnen de opnames van het album in de Bullet Sound Studio. Een geweldig begin mag ik wel zeggen. Nou heb ik best al wel wat tijd in de studio doorgebracht, maar deze behoorden echt tot de fijnste sessies die ik ooit heb meegemaakt.

Alles klopte dan ook. De sfeer, de manier van werken, het team en niet in de laatste plaats het eindresultaat. Zoals altijd beginnen opnames met het inspelen van de zogenaamde basistracks. De band speelt, maar de focus ligt op het opnemen van de drums en bas. Producer Patrick Drabe speelde mee op gitaar en Roger Happel nam de toetsen voor zijn rekening (en hoe!!). De drums zijn ingespeeld door Mark Stoop (en hoe!!) en Paddy van Rijswijk speelde bas (en hoe!!). Han Nuijten was de geduldige en geweldige engineer.

Maandagochtend begonnen we vroeg. Eerst koffie, dan opbouwen, microfoons op de juiste plek, sound maken. Meteen was er een uitstekende sfeer. Veel lachen, heel veel lachen. Maar ook serieus werken waar dat gevraagd werd. In goed overleg, iedereen stond open voor ideeën en suggesties van anderen of de wensen van mij en mede songwriters Jono en Dave. De opnames verliepen dan ook fantastisch en heel erg snel. Dertien nummers in twee dagen. Meestal slechts 2 of 3 takes per nummer.

‘Dat het zo snel gaat komt ook omdat de composities gewoon kloppen’, zei Mark Stoop. ‘Daardoor is alles duidelijk. Het werkt gewoon, het zijn echt goede nummers.’ Ik beschouw dat maar als een groot compliment en ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje deed blozen. Natuurlijk ook een groot compliment aan Dave en Jono, waarmee ik nu ruim 2 jaar aan liedjes, sound en richting werk. Daar heeft veel tijd en liefdewerk in gezeten. Maar dat werpt dan nu enorm zijn vruchten af.

Heel erg zelfs. Want de eerste sessies zijn veelbelovend. De basistracks staan erop en die zijn een fantastisch vertrekpunt voor de rest van de opnames. De zogenaamde ‘overdubs’. We hebben allemaal oprecht het gevoel dat we met iets bijzonders bezig zijn en ook dat heeft enorm bijgedragen aan de uitstekende sfeer in de studio.

Volgende week gaan we verder. Ik sta te trappelen. Om met de woorden van producer Patrick te spreken: ‘There is Magic in the air…’


Responses

  1. […] out’. Aardig berichtje dat ik kreeg. Een korte aanmoediging voor een lange dag in de studio. Twee weken geleden speelden we de basistracks in. Daarna volgden de overdubs. Nadat we hier en daar wat gitaarpartijen […]


Geef een reactie

Categorieën

