Gepost door: maartenvanpraag | oktober 2, 2009

Sing your heart out

Beep-beep… Een sms. ‘Succes vandaag in de studio. Sing your heart out’. Aardig berichtje dat ik kreeg. Een korte aanmoediging voor een lange dag in de studio. Twee weken geleden speelden we de basistracks in. Daarna volgden de overdubs. Nadat we hier en daar wat gitaarpartijen op de band hebben geknald is het nu tijd voor de lead vocals. Een zakje Vicks Blue mee, liters koffie en een glaasje water. Beginnen maar.

Nou ja, beginnen maar. Voor mij is het onmogelijk om direct na aankomst in de studio plaats te nemen achter de microfoon. Dat begrijpt producer Patrick Drabe maar al te goed en het is gelukkig ook niet zijn werkwijze.  Het mag dan wat zweverig lijken maar eerst voeren we interessante gesprekken over muziek, over het album en over het leven in het algemeen. Heerlijk! Als we niet oppassen worden we veel te gezellig en filosofisch en zijn we alleen maar aan het praten en niet aan het opnemen. De sfeer tijdens de opnames  is dan ook meer dan uitstekend en buitengewoon ontspannen (er wordt ook VEEL gelachen). Dat komt het resultaat alleen maar ten goede. Maar ook het besef dat we met een team van geweldige mensen aan iets bijzonders werken helpt enorm.

Zingen in de studio was voor mij altijd moeilijk. Een microfoon die zich verschuilt achter een enorme plopkap, een koptelefoon op, in een afgeschermd hok. Zuiver zingen lukt zeker maar het vergt daarnaast enorm veel inlevingsvermogen om dan de juiste sfeer en het juiste gevoel over te brengen. Met name dat vind ik uitermate belangrijk namelijk. Muziek moet zeggenschap hebben. Op het podium heb je nog de interactie met het publiek en de adrenaline in je lichaam die je tot een bepaalde prestatie brengen. In de studio moet je dat allemaal zelf doen. Uiteraard met de hulp van de producer.

De opnamesessies voor dit album zijn anders. In heel veel opzichten en zeker ook voor wat betreft het zingen. Wellicht is al het hierbovengenoemde wel de oorzaak van het feit dat het zo lekker gaat. Maar ook de nummers en de teksten zelf. Ik geloof in die teksten, ze zijn een deel van mezelf. En daarom kan ik ze ook brengen zoals ik ze voel. Kan ik mijn hele ziel en zaligheid erin werpen. Het is echt ‘sing your heart out’.

Dat doe ik door me te focussen op de teksten. Ze voordat ik ga zingen nog even door te lezen, al ken ik ze allemaal al lang uit mijn hoofd. Alles nog even op me laten inwerken, wat betekent de tekst, wat betekent het voor mij, waar gaat het over etc. Als een acteur die zich in een rol inleeft. Met het grote verschil dat een acteur in de huid van iemand anders kruipt. Als zanger geef je een stukje van jezelf bloot en dat wil ik zo authentiek mogelijk doen. Dat is best eng soms, maar ook weer juist heel mooi.

En ach, wat is werken in de studio toch leuk. Het bezig zijn met muziek, de discussies over richting en sound, het geneuzel om details. Heerlijk. Volgende week maandag gaan we verder. Dan kan een weekend ineens lang duren!

Keep you posted


Geef een reactie

Categorieën

