Gepost door: maartenvanpraag | november 13, 2009

Laatste Loodjes

‘Het staat er op!’ zei producer Patrick met een tevreden knikje toen ik uit het warme zanghokje kwam gelopen. Ik glimlachte breeduit. ‘Het staat er op’.

Nou ja, bijna dan. Wat ik bedoel is dat alle leadvocals inmiddels zijn opgenomen. Dat is best een gek gevoel moet ik eerlijk zeggen. Zeker, er moet de komende weken nog veel gebeuren voordat de overige 6 nummers mixklaar zijn. Meer gitaren, toetsenpartijen nog eens opnieuw opnemen, backing vocals, percussie, keuzes maken etc. Maar met het inzingen van de leadvocals voor het nummer ‘Australia’ sloot ik afgelopen maandag voor mijn gevoel alvast een klein hoofdstukje af.

Nog een keer alles geven, mezelf inleven in de tekst (en de lyrics van deze song zijn nogal surrealistisch) beetje de keel smeren met koffie en water, en maar gaan. Wederom fijn gecoached door Dave en Jono, die me bij elke te Nederlandse uitspraak (‘no Maarten, this sounds too Dutch!’) bij de kraag grijpen. En dat is wel zo fijn. Uiteindelijk stond het snel op de ‘band’ (lees: harde schijf).

Nog een weekje, en dan begint de laatste mixsessie weer op maandag 23 november. Een paar dagen later is het album echt af! Nou, ik kan je vertellen: dát voelt pas gek! Zeker als je al ruim twee jaar aan de songs gewerkt hebt.

 ‘I have no idea what I’m gonna do with my life’, zei Dave dan ook gekscherend in de studio afgelopen maandag. Natuurlijk, vol vlijt gaan we ons storten op het schrijven van nieuwe liedjes. Sterker nog, er circuleren al ideeen en er zijn zelfs al liedjes klaar die dit album net niet gehaald hebben. De te gekke songwriterssamenwerking zal daarom zeker worden voortgezet en daar kijk ik ook al weer naar uit.

Het spreekwoord ‘de laatste loodjes wegen het zwaarst’ is zo ongeveer net zo oud als de weg naar Rome. De eeuwen getrotseerd omdat het een waarheid is als een koe. Sommige laatste loodjes zorgen echter voor een bitterzoete smaak in je mond. Zeker als het betekent dat je zo langzaamhand een belangrijk hoofdstuk uit je leven gaat afsluiten.

Natuurlijk begint er dan weer een nieuwe: promotie, optredens etc. Ook daar kijk ik enorm naar uit! Sterker nog, ik kan niet wachten.

Eind november is het album klaar. Zoals het er nu voor staat komt de volgende single uit in februari. Kort daarna gevold door het vooralsnog titelloze album. Keep you posted!🙂

 


Geef een reactie

Categorieën

