Gepost door: maartenvanpraag | november 16, 2010

Interactieve 3D clip – het hoe en waarom

‘Cool stuff’, ‘heel erg origineel’, ‘zoiets heb ik echt nog nooit gezien’. Het zijn enkele voorbeelden van reacties die ik kreeg toen de interactieve 3D ‘augmented reality’ clip van Back In June uitkwam onlangs. Het heeft toch wel wat aandacht gegenereerd en daar ben ik blij om. Ik kreeg gelukkig overwegend positieve reacties. Al vinden sommigen dat ik hier een risico mee neem (lees HIER). Ik moet zeggen dat ik ook wel stiekem een beetje trots ben op het resultaat. Ok, een augmented reality clip, dat had iemand anders ook wel eens gedaan. Maar het feit dat de singlecover een augmented reality clip triggert als je die via een link op mijn site voor de webcam houdt… en dat je die clip dan zelf kan ‘besturen’…. dat had toch echt nog nooit iemand gedaan.

Waar ik ook blij om ben is dat in 1 adem met de complimenten rond de clip, ook meteen wordt vermeld dat het nummer ook ‘prachtig’, ‘te gek’, ‘bloedmooi’ en ‘kippenvel’ is. Ik ben uiteraard singer/songwriter en geen computergoeroe die met een te gekke nieuwe gadget komt. Back In June is de eerste single van het album, en als dat nummer direct in de smaak valt zo links en rechts, dan is dat heel mooi meegenomen. Het uitgangspunt bij het schrijven van de songs en de opnames van het album was alleen liedjes maken die ik zelf mooi vind. Maar als anderen die menig met je delen is dat wel zo prettig zeg!

De vraag die me veel geteld is de afgelopen vragen is dan ook: ‘waarom zo’n clip? Het nummer is toch ook heel mooi, dan heb je dat niet nodig?’. Een wedervraag die ik veel mensen dan stel is: ‘had je het nummer ook gehoord en mooi gevonden als de clip er niet was geweest?’ Dan blijft het meestal even stil, waarna een schamper ‘eh… nou ja… eh… misschien wel…’ volgt.

De reden zo’n clip te maken is eigenlijk dezelfde waarom men überhaupt ooit videoclips bij nummers is gaan maken. Een beetje extra promotie. Daar is op zich dus niet zo veel nieuws aan. Dat kan op allerlei manieren. Tien jaar geleden bijvoorbeeld vloog ik naar Ierland, liep een paar keer een verlaten landweggetje op en neer, ging in de stromende regen met mijn kont op een koude steen gitaar zitten spelen en vloog vervolgens weer naar huis. Voila, clip. Had ook zijn effect. Grijsgedraaid op elke zichzelf respecterende muziekzender.

Maar het een en ander is veranderd. Ik hoef niet al te diep in te gaan op het feit dat de muziekbranche – laat ik me voorzichtig uitdrukken – wel eens betere tijden gekend heeft. Het is een enorme (en leuke) uitdaging om met dat gegeven creatief om te gaan. Daar zijn middelen genoeg voor. Neem internet, sociale media, etc. Wij hebben er voor gekozen om het op deze manier te doen. Ja, ik geef toe, puur voor de aandacht die het zal genereren. En natuurlijk ook voor de kick. Want het is tof om ergens de eerste mee te zijn. Al zit hem daar meteen ook de moeilijkheidsgraad. Niet iedereen begrijpt hoe dit clipje werkt, of het nut er van. Maar ach… toen Columbus zei dat hij via het westen naar het oosten wilde zeilen werd hij ook niet door iedereen begrepen…

De augmented reality clip van Back In June is binnenkort ook in zijn geheel te bewonderen op mijn site en Youtube. Dan is hij niet interactief. Wil je dat wel… then you should know what to do by now🙂 (zo niet lees hier).

I’ll keep you posted!

Ma*rten


Geef een reactie

Categorieën

