Gepost door: maartenvanpraag | februari 16, 2011

Artwork

The date is set…! Op 21 maart komt mijn album Between Space And Time uit. Het was even zoeken naar een geschikte datum en de release is om allerlei redenen enkele keren vooruit geschoven. Hoe dan ook, het is nu dan toch echt definitief. Het begin van de lente, het begin van een nieuwe fase…

Ik heb op dit blog diverse keren geschreven over hoe het album tot stand is gekomen. De geweldige songwriters samenwerking met Jono Fosh en Dave Marriner, het doorwerken tot diep in de nacht, de uitstekende sfeer waarin het album gemaakt is waarbij (Britse) humor de boventoon voerde. Het was een unieke en fantastische ervaring en toch ga ik het nu even niet in detail herhalen. Het werk is gedaan, het album is afgemixt en gemasterd. Momenteel is men in Duitsland de cd aan het persen. Het zal een mooi moment zijn als ik straks het eerste exemplaar van mijn eerste solo-album in handen krijg.

Een cd maken is een ding. Artwork is weer heel iets anders. Ja, artwork… Ik ben nog zo’n dromer die vasthoudt aan het idee dat men ook echt een cd koopt en daar het liefst een mooie hoes omheen ziet. Nee, ik maak me geen illusies meer. Ik wilde gewoon iets moois maken van de ‘verpakking’ om het album. Als het ware een visueel verlengstuk van de muziek op de plaat. En dat is wel gelukt…

Het bedrijf Photographics in Goes heeft echt iets zeer fraais gemaakt. Niet alleen dat, ze hadden na een meeting van amper een uur al feilloos door hoe ik het artwork voor me zag. Wat er bij de muziek past die ik maak. Dat hebben ze vertaald in iets dat met recht ‘ARTwork’ genoemd mag worden. Het resultaat overtrof mijn verwachtingen. Heel knap, en ik ben er dan ook heel trots op.

Het artwork is zeer persoonlijk. Net als het album overigens. Artwork en songteksten vol knipogen en (verborgen) grapjes.

Verborgen? Ja! Bijvoorbeeld het rare *A logo met het zwarte vierkant er omheen. Het ziet er raar uit, maar je kunt er ook wel wat mee. Je voelt hem vast aankomen: het logo is subtiel in het artwork verwerkt. Hiermee kun je straks de interactieve, 3D augmented reality clip triggeren en besturen. Een leuke bonus voor degene die het album niet downloaden, maar als hardcopy in huis halen.

Het persen (van het album!) en het aftellen is begonnen. Can’t wait…!

I’ll keep you posted!

Ma*rten


Geef een reactie

Categorieën

