Gepost door: maartenvanpraag | december 6, 2011

Liefde voor Muziek deel 1

‘Hallo meneertje van Praag. Zijn we nog wel een beetje bij de les?!’

De stem van de juf leek van ver te komen maar deed me met een schok terugkeren in de werkelijkheid. Zoals zo vaak voelde het ook dit keer als het terugtreden in je lichaam na een bijna dood ervaring. Ik had weer eens glorieus naar buiten zitten staren en de rekensommen in mijn schriftje leken net zo relatief als tijd en ruimte. Mijn dagdromen waren een stuk minder relatief, althans voor mij. Die gingen namelijk weer over muziek maken. In een band. Op een podium. Voor een volle zaal. Of ik hoorde hele symfonieën in mijn hoofd, waar ik aandachtig naar luisterde terwijl ik naar vogeltjes in een boom keek.

Laatst kwam ik haar tegen, deze juf. Voor het eerst na ruim 20 jaar. Het eerste wat ze zei was: ‘wat was jij vroeger een dromer zeg. Onvoorstelbaar. Dat jij nog goed terecht bent gekomen! Het leek vaak wel een tweede natuur.’ ‘Het IS een tweede natuur’, verbeterde ik haar. ‘Alleen nu heb ik er mijn beroep van gemaakt.’ Ze wist niet of ze moest lachen of meewarig haar hoofd schudden. ‘Tja, dagdromen en muziek. Je zult het nooit zijn afgeleerd denk ik.’ Inderdaad. En ben ik daar even blij om.

Ik ben opgegroeid met muziek. Had het altijd om me heen. In mijn vroegste herinneringen zie ik mezelf op de grond, spelend met mijn autootjes (op een prachtige bruine ‘70’s vloerbedekking), terwijl mijn vader piano speelde, er hard muziek uit de speakers schalde of de tv luid aanstond als Toppop werd uitgezonden (en mijn hemel wat maakte dat een indruk op me!). Vaak kwamen er muzikanten, DJ’s of platenverkopers bij ons over de vloer. Het was simpelweg onmogelijk om eraan te ontsnappen. En dat wilde ik ook helemaal niet. Integendeel.

Mijn vader had – deels voor zijn werk, deels als liefhebberij – een enorme platen- en singlescollectie. Ik had boven een oude pick-up, een krakende versterker en hele oude boxen. Als ik niet buiten aan het spelen was, dan haalde ik een stapel platen beneden, ging naar mijn kamer en luisterde muziek, maakte mijn eigen radio-uitzendingen of gaf airguitar spelend een privé concert voor mijn playmobielpoppetjes.

Kortom, altijd muziek om me heen. Was dat even niet zo, zoals op school, dan zorgde ik er op mijn manier wel voor dat ik de edele toonkunst niet hoefde te missen.

Passie

Het zit diep in me. Heel diep. Het vormt zo’n beetje de kern van mijn wezen. Ja, lekker vaag, ik weet het. Maar liefde en passie zijn soms ook ongrijpbaar. Ik kan simpelweg niet zonder muziek. Op vakantie ben ik al na een dag strontchagrijnig als ik geen iPod bij me heb.

Ik kan ook heel verontwaardigd doen als mensen muziek ‘leuk’ noemen. Hoezo leuk?!! Moet je er om lachen dan? Muziek is niet leuk. Daarvoor is het te veel kunst, te heilig, te veel een Godsgeschenk. Of zelfs boos als men muziek afdoet als behang. Als achtergrond voor het leven. Liefst zo zacht mogelijk. Ja hallo, als je van stilte houdt, ga je maar ergens op een gletsjer in de Alpen zitten.

Muziek is alles. Alles is muziek. Je hartslag is ritme, net als je ademhaling. Het geluid van stromend water heeft een toonhoogte en een melodie. Tjilpende krekels, fluitende vogels, wind, regen. Je stem ook. Zelfs als je praat, doe je dat met een melodie en in een ritme.

Volgende week Passie Voor Muziek Deel 2

 

 


Responses

  1. Muziek is voor mij ook gevoel en emotie. Bepaalde nummers brengen herinneringen met zich mee. Heb ik een momentje van minder vreugde, dan zet ik Violent Femmes op, want dan waan ik me terug in 1995 op een zomerkamp in Amerika, waar ik een geweldige tijd heb gehad.

    Dat muziek emotie en gevoel is, komt dat nog aan bod in deel 2.
    Deel 1 was al fantastisch om te lezen.

    • Dank je Martijn!

      Ja, muziek, emotie, herinneringen… en wat muziek maken met je kan doen. Dat komt in deel 2 aan bod. Hopelijk volgende week online🙂

      Groeten!


Geef een reactie

Categorieën

