Gepost door: maartenvanpraag | februari 9, 2012

Tornado’s

Dromen. Ik ben er goed in. Een kei. Een kampioen. Altijd al geweest ook.
In mijn geval is het niet per definitie zo dat ik slaap als ik droom. Ik kan dat prima als ik wakker ben. Mijn geest fladdert dan als een zojuist ontpopte vlinder vrolijk de onbegrensde horizon tegemoet. Naar werelden waar alles kan, waar ik visualiseer, dingen bedenk en mijn creativiteit de scepter zwaait.
Alles was ik al in mijn dromen. Superheld bijvoorbeeld. Maar ook piloot, archeoloog, ridder, Nobelprijswinnaar, filmster en de verloofde van Zooey Dechanel. Soms allemaal tegelijk op 1 dag.
Is de werkelijkheid waarin je leeft niet leuk (genoeg), dan kun je daar wat aan doen. Zo moeilijk is dat allemaal niet.

Tijdens mijn schoolcarrière leek het me nog wel eens in de weg te zitten. Die indruk krijg je, als je  mijn rapporten er eens bij pakt. (Waarom zou je? Maar toch). Daarin wordt vermeld dat ik een ‘dagdromer’, ‘naar-buiten-staarder’ en ‘niet altijd even geconcentreerd’ ben. Tel daarbij de ontelbare keren dat ik kreten als ‘Earth to Maarten’, ‘je staart weer naar buiten’, of ‘hallo meneer van Praag, bent u er nog…?’ heb gehoord. Voor mij is dromen noodzaak.

Het lag eigenlijk voor de hand dat ik van al dat dromen mijn beroep zou maken. Al dat gedagdroom, ik heb er zelfs een liedje over geschreven. Niet iedereen die Back In June beluistert begrijpt dat, maar om meteen maar weer duidelijk te zijn: die reis naar de maan, dat moeten we natuurlijk niet letterlijk nemen. Mallerds!

Enge dromen
Het fijne van dromen als je nog wakker bent is dat je volledige controle hebt op de wereld waarin je je begeeft. Alles gaat zoals jij wil. Alles is mooi. Is het dat even niet, dan begin je gewoon weer van voren af aan. Piece of cake.

Maar! Als je slaapt heb je dat niet. Dan is het elke nacht weer een verrassing waar je onderbewustzijn mee op de proppen komt. Soms is dat een hele aangename verrassing. Of een interessante.
Toch, dromen zijn soms net mensen. Sommige vergeet je het liefst heel snel weer. Angstdromen. Nachtmerries. Of je wil ze niet vergeten, omdat je er wat mee moet…

Er is 1 droom die vaak terugkomt. Zo lang ik me kan herinneren. In die dromen word ik bedreigd door tornado’s. Meestal ben ik dan ergens en begint het achter me. Ik voel dat het begint te waaien. Ik zie bladeren en takken rond dwarrelen. Ik voel dan dat er iets achter me is. Iets groots. Zoals je soms ook voelt dat er iemand achter je staat. Maar dan een groot dreigend gevoel.
Als ik me dan uiteindelijk omdraai zie ik een enorme zwarte tornado in de verte mijn kant opkomen. Alles in zijn pad vernietigend. Soms is het er 1, soms zijn het er meerdere. Soms trekken ze aan me voorbij, dan weer word ik er naar toe gezogen… Waarna ik wakker schrik en wel eens letterlijk rechtop in bed zit.

Gezellig, of niet soms….!? Heb me altijd afgevraagd wat dat nou betekent en ik kreeg er verschillende verklaringen voor. Zoals innerlijke onrust, een stormachtig karakter, driftig zijn, ongebruikte en opgekropte energie en creativiteit. Hoe het ook zij, ik wilde er graag vanaf.

Afgelopen zaterdag was droomcoach bij ‘Je Moeder’ op Amsterdam FM. Nee, maak je geen zorgen, jóuw moeder was waarschijnlijk gewoon lekker thuis met een kopje koffie. Zo heet het erg leuke programma – gepresenteerd door Tamar en Amber – nou eenmaal. Ik was live in de uitzending en vertelde over mijn tornadodromen. We zijn niet heel diep ingegaan op wat het betekent, maar het interessante was dat ik in een heel kort gesprek al direct wat handvatten kreeg om er wat mee te doen.
Ga in een stoel zitten vertelde ze me. Relax en fantaseer over hoe zo’n droom zou kunnen aflopen. En… ben ik uitgerekend daar nou echt een kei in zijn! Je raadt het al, ik nam mijn favoriete pose aan, zette mijn blik op oneindig en – hup – daar gingen mijn gedachten weer.
Ik zag voor me hoe ik als een volleerde Gandalf (met baard!) de akelige tornado’s wegtoverde door slechts mijn pink op te tillen. Of hoe de tornado’s naar me toe kwamen, maar op het moment dat ik me omdraaide halsoverkop rechtsomkeert maakten. En, ook een mooie, hoe ik gewoon terug ging blazen en de wervelstormen wegblies. Hoe het zonlicht vervolgens in brede banen door het zwarte wolkendek brak en er overal om me heen opgewekt vogeltjes begonnen te fluiten.

Noem het toeval. Het is nog geen week geleden en ik heb geen stormdromen meer gehad. Ook geen andere nachtmerries. Ik slaap als een roosje. Op de welbekende 2 oren (logisch, ik heb een heel diep hoofdkussen dat als een oesterschelp om mijn hoofd sluit als ik er op ga liggen).

Leuke opdracht. En voor mij niet moeilijk. Creativiteit begint ook met iets vergelijkbaars. Voor mij. Zitten, rustig worden, als het ware ‘naar binnen gaan’, en dingen voelen en visualiseren. Daarom was denk ik de ‘opdracht’ ook niet zo moeilijk voor me. En leuk bovendien!

Dus… lieve mensen. Ziet u mij weer glazig naar buiten kijken. Of met mijn hoofd op mijn hand steunend afwezig starend. Leave me be…

Er zijn twee mogelijkheden: of ik ben aan het werk…

… of ik jaag op tornado’s…


Responses

  1. 🙂
    Ik hoorde laatst dat Einstein ook heel veel dagdroomde. Schijnt goed te zijn voor de creativiteit…

  2. tnx voor deze tip! mijn zoontje heeft al weken last van tornado nachtmerries (wat gelijkt linkt idd aan zijn innerlijke onrust en emotionele achtbaan)… het duurt uren voor hij daadwerkelijk gaat slapen, en zeker niet na de nodige dwangmatige handelingen zoals ramen dicht, licht uit.. bla bla bla… ik ga hem eens lekker laten dagdromen.. TOP!

    • Heel graag gedaan! Bij mij werkte het echt!
      Veel succes!

      • Het heeft gewerkt, echt top!!

  3. Net als jij op zoek naar de betekenis van tornado’s….wel 7 stuks om me heen….het rare is dat mijn zus dezelfde droom had op hetzelfde moment… nog maar even doorzoeken dus wat hier de bedoeling van kan zijn….in ieder geval genoten van je verhaal.


Geef een reactie

Categorieën

