Gepost door: maartenvanpraag | oktober 24, 2012

Radio, commercials, Mooie Noten en zo meer…

De wekker ging. Zwaar geïrriteerd ramde ik ‘m uit. Op de klassieke manier. Slaapdronken eerst een paar keer misslaand en dan eindelijk de verlossende knop vindend. Toen ik met een lodderig linkeroog langs mijn hoofdkussen naar de rode cijfertjes op het display gluurde las ik daar 04.50. Ik kon mijn primaire gedachtes niet voor me houden en daarom flapte ik er iets uit dat klonk als ‘Wmauaaaahgghh’.

Dit kon niet waar zijn. Waarom?! Het is zondag!

Vrijwel direct daagde het besef dat dit geen misplaatste grap was. Natuurlijk! Ik zou vandaag bij 3FM spelen!

Weg was al het chagrijn. Als een hinde sprong ik met een sierlijke boog uit bed. Ik huppelde lichtvoetig naar de badkamer als speelde ik in een Disneyfilm uit de jaren 30. Ik zong onder de douche en poetste mijn tanden als in de meest opgewekte Prodentreclame.

Ik mocht live spelen op de radio. Een nieuw liedje. Dat is altijd goed nieuws voor een singer-songwriter. Bovendien is het ook nog eens erg leuk om te doen. Spannend, maar leuk. Ook op dit tijdstip.

Het was ook leuk. Tof interview, waarna ik een nieuw liedje mocht spelen. ‘Poor Boys Heart’. Tenminste… nieuw op de radio, want live speelde ik het al vaker. De echte première was tijdens Mooie Noten, maar daarover verderop meer.

Tijdens het spelen dacht ik bij mezelf: ‘ik moet eens niet zulke hoge liedjes schrijven. En als ik dat toch doe, dan moet ik ze niet perse om 06.30 uur willen spelen. Op de radio. Sukkel die ik ben.’

Het was slechts een kortstondig twijfelmomentje. Eigenlijk ging het prima en de reacties achteraf waren echt heel tof! Dat deed me goed moet ik zeggen. Zowel van de aanwezigen als via de social media. Ik reed (nog steeds in het donker) met een hele brede glimlach weer naar huis.

Hier kun je het interview en het nummer terug zien.

Mooie Noten en de Popprijs

Vorig jaar zei iemand (wiens naam ik niet noem omdat het Sarah Oranje is) dat ik écht mee moest doen aan Mooie Noten. Een – toch echt wel prestigieuze – Amsterdamse singer-songwriter contest. Ik sloeg beleefd af, zei dat ik niet meer aan muziekcontests meedeed sinds ik ooit in een juryrapport de volgende zinnige opmerking meekreeg: ‘We vinden je fantastisch. Beste liedjes, beste band van de avond, beste zanger. Maar gezien je leeftijd zien we weinig toekomstperspectief en daarom ben je niet een ronde verder’ (dit is niet door mij verzonnen, dit stond er letterlijk. In een juryrapport van een zichzelf respecterende en landelijk hoog aangeschreven bandcontest. Geloof je me niet, dan stuur ik het je per post op).

Ze bleef aandringen, zei dat dit echt anders was dan andere contests en ik schreef me in. Heb er geen spijt van gekregen! Integendeel.

Ik won de eerste voorronde. Ging daarna huppelend naar huis.

Ik speelde de halve finale in Paradiso (lees hier). Omdat het spelen daar al een feest op zich is ging ik huppelend naar de locatie, haalde de finale en ging derhalve huppelend weer naar huis. In de finale was ik van al die vele aanmeldingen en deelnemers nog over met Sophie Veline, Low Tide Island en Lucas Hamming.

De finale was op een heerlijke, zonnige dag in het Vondelpark Openluchttheater. Het kon niet mooier.

Lucas Hamming won. Dat was jammer, maar het is geen schande om achter dit grote talent te eindigen. Bovendien was de hele Mooie Noten trip geweldig. Fijne optredens, erg leuke mensen (en collega’s) leren kennen, mooie feedback op mijn songs gekregen (juryrapporten die wel hout sneden!) en bovendien schreef ik onderweg – met de kritische noten van de jury in mijn achterhoofd – nieuwe liedjes. Waaronder het eerder genoemde Poor Boys Heart. Maar ook Pigeons And Crumbs werd in die periode geboren.

Maandag 29 oktober sta ik wederom in Paradiso. Het wordt nog een gewoonte. Ditmaal met band. Ditmaal in de halve finale van de Amsterdamse Popprijs. Ditmaal ook georganiseerd door GRAP Amsterdam. Ditmaal spelen we onder andere ook de bovengenoemde nummers, aangevuld met Dear Jessica.

Dat wordt wederom spannend. Wil je ons komen aanmoedigen!? Dat kan! Kaartjes zijn zeker nog te krijgen.

EP

De songs die ik hierboven noemde komen uit op EP. Momenteel ben ik aan het onderzoeken hoe en waar ik ze ga opnemen. Daarover hopelijk heel snel meer nieuws! We gaan er hard aan werken.

En dan nog dit…

Ik word herkend op straat.

Ik hoor je nu denken: ‘ah, al dat harde werken aan je muzikale carrière, al die nachtelijke uurtjes waarin je aan je liedjes schaaft, al die energie die je er in stopt, al die optredens waardoor je het hele land door rijdt, al je tweets en Facebook posts, alle dat tomeloze enthousiasme dat je in je muziek stopt ondanks de tegenslagen en teleurstellingen die je soms te verwerken krijgt, al dat geloven in het doel dat je wil bereiken, al die zelftwijfel die af en toe de kop op steekt en je toch weet te overwinnen, al dat focussen, het begint zich allemaal uit te betalen! Wat leuk voor je Maart…!’

Nee…! Dat is het niet! Nog niet…

Ik speel in een commercial. Hieronder te zien. Ik heb dat wel vaker gedaan (Ikea, Pearle, Energie Direct) en ik vind het bijzonder leuk om te doen. Commercials als deze zijn eigenlijk kleine minispeelfilmpjes. Dat merk je ook op de set. Een grote crew van zo’n 35 man aan setdressers, lichtmensen, make-up, styling, catering (erg goed verzorgd!!), grip, regisseur, opnameleider, regieassistenten en zo meer. Het is compleet met het roepen van ‘Actie’, ‘Check The Gate’, ‘We’re rolling’,’It’s a wrap’ en alles. Samen met mijn jonge talentvolle tegenspeler Tygo schitteren. Het was leuk die draaidag!

Dat ik er serieus op straat op zou worden aangesproken en me met goed fatsoen niet meer in de supermarkt bij het schap met de afbakcroissantjes kan vertonen… nee, dat had ik nou ook weer niet verwacht…!

Deze wat lange blog vat de afgelopen maanden en klein beetje samen. Al heb ik het dan bijvoorbeeld nog niet gehad over de huiskamerconcerten. Zoals Case Mayfield terecht zegt: ‘dat is het mooiste podium’. Over de ‘huiskamerconcerttour’ binnenkort een nieuw blog.

I’ll keep you posted…!🙂


Responses

  1. Kijk en dat zelfs al rond de middag al klaar ! Trots op je Maarten , en ondanks dat je al stok oud bent denk ik dat het helemaal goed gaat komen met je mooie nieuwe liedjes !

  2. Lekkere blog, ik heb je aan mijn lijstje toegevoegd Maarten


Geef een reactie

Categorieën

