Gepost door: maartenvanpraag | maart 27, 2013

Democlip

Ik staarde vanachter mijn bureautje naar buiten. Nou doe ik dat heel vaak, dat geef ik toe. Die dag echter luisterde ik intensief en kritisch naar de demo van Poor Boys Heart terwijl mijn blik gleed over de hoge, eeuwenoude eikenbomen in het bos waarnaast ik woon. Al zag ik de bomen eigenlijk helemaal niet. Mijn gedachten waren heel ergens anders. Ik zag allerlei beelden voorbijtrekken aan mijn geestesoog terwijl ik naar mijn eigen liedje luisterde.
Meteen toen het was afgelopen veerde ik overeind. Ik pakte mijn oude en inmiddels nier meer al te beste videocamera, een statief dat ik nog ergens had liggen, een stapel A4tjes en een stift. Ik begon gewoon. Chaoot als ik ben was dat eigenlijk zonder plan, met een übervaag idee. Maar zoals vaak blijkt: zelfs al heb je geen vast omlijnd plan, als je het gevoel hebt dat het goed is, werk het dan uit. Kan zo maar zijn dat het je wat oplevert.

Zo begon ik zo maar ineens aan wat ik zelf een democlip noem. De demo van het liedje zelf was al enige tijd online te beluisteren, maar ik dacht bij mezelf, waarom zou je zoiets niet van wat beelden kunnen voorzien. Het vage idee in mijn hoofd kreeg steeds meer gestalte naarmate ik bezig was. Nadat ik een foto online had geplaatst over wat ik aan het doen was kreeg ik een berichtje van mijn gitarist Daan. ‘Dat is een beetje zoals Subterranian Homesick Blues’. ‘Klopt’, dacht ik bij mezelf. ‘Maar dan wel op mijn manier.’

Zo begon ik met tekenen, filmde mezelf in 3 settings terwijl ik de song meespeelde (ik time altijd net even anders, elke keer dat ik het speel. Ga het dan maar weer eens lekker recht leggen in de montage!) en deed eigenlijk alles wat me te binnen schoot. Puur of gevoel. Ik had daar in mijn kantoortje een flink aantal ‘Oh ja dit…’, ‘Of nee, dit dan…’, ‘Ik moet ook nog even…’, ‘als ik nou eens…’, momenten.

Je ziet, ik kan mezelf er goed vermaken.

Nadat ik een berg beelden had geschoten startte ik Windows Movie Maker op en laadde de beelden in. Knippen en plakken. Een filtertje hier, een effectje daar. Met een editingprogramma dat zeer beperkt is en eigenlijk gewoon voor huis-tuin-en-keuken-vakantie-jedochterineenzwembadjeindeachtertuin-filmpjes bedoeld is. Mede daarom was het meer werk dan ik van te voren dacht, maar dat gaf niet. Ik had er heel erg veel schik in.

Het resultaat zie je hieronder. Mensen die mij een beetje kennen zeggen ‘echt Maarten’. Puur op gevoel gemaakt, zonder storyboard, plan of script. Follow your heart. That’s what I do🙂

Poor Boys Heart komt op de EP die later dit jaar verschijnt. Niet deze demo, maar de uiteindelijke studioversie uiteraard. Daarover binnenkort meer nieuws. Het ziet er naar uit dat ik in mei in de studio zit.

I’ll keep you posted!

 

 


Geef een reactie

Categorieën

