Gepost door: maartenvanpraag | juni 10, 2013

Studio

Woensdagavond. Ik stond buiten, leunend tegen een bakstenen muur wat met mijn telefoon te klooien terwijl bassist Auke een sigaretje rookte. ‘Het waren twee fantastische dagen’, zeiden we tegen elkaar. En dat waren het ook. De basistracks stonden er op. Zes nummers. De fundering van de EP Shells And Stones is gelegd.

Dinsdagochtend pikte ik Daan op van het station en samen reden we naar Schiedam. Een beetje met een soort van vlinders-in-mijn-buik-gevoel. Na anderhalf jaar songwriting, schaven, liedjes weggooien, toch weer opnieuw schrijven, Studio1nummers live uitproberen en preproductie was het nu tijd voor het echie. Dat is toch even een bijzonder moment. Songs als Dear Jessica, Poor Boy’s Heart en Pigeons And Crumbs maken al zo lang deel uit van mijzelf en mijn setlist dat het gewoon vreemd is om ze uiteindelijk vast te leggen. Daar stond ik wel even bij stil toen ik dinsdagochtend wakker werd. 

Ik vind werken in de studio echt te gek. Microscopisch met muziek bezig zijn, de sfeer, de wetten die er gelden (anders dan als je live speelt). Ik stond dan ook echt te trappelen om te beginnen. Alleen al de geur. Van verse koffie, het hout en de microfoons. Het idee dat wat je doet wordt vastgelegd voor de eeuwigheid (laten we bescheiden beginnen).

We namen op in een aparte setting. Allemaal bij elkaar in 1 ruimte. Geen traditionele ‘controleruimte’ met grote mengtafel en een stoel vanwaar de producer af en toe via de talkback microfoon een narrige aanwijzing schreeuwt naar de muzikanten in de ‘speelbak’. Dit was 1 ruimte waar zowel de muzikanten als de technicus en de producer zich bevonden. Alsof we in een soort luxe oefenruimte aan het spelen waren. Dat gaf een enorm aparte sfeer en droeg enorm bij aan de ‘live feel’ die zo past bij deze songs en waar we zo naar op zoek waren. Het werkte heel plezierig. Als een trein!

Zelf zat ik achter een schot, recht tegenover drummer Sam. Tijdens een take zing ik alles live mee voor het gevoel om de band te leiden. Dat moet achter een scherm. Niet omdat ik er niet uit zie – de grap is makkelijk gemaakt: ‘zo’n scherm is op de bühne misschien ook een idee’ – maar om overspraak te voorkomen. Microfoons in de studio pikken zonder scherm onbedoeld mijn stem op. Dat is niet altijd de bedoeling.

Studio2

Dinsdagochtend was het koffie, opbouwen, microfoons neerzetten, sound maken, een plan doorspreken en gaan. We begonnen met Dear Jessica. Het oudste van alle songs die op de EP verschijnen en mij stiekem erg dierbaar is. Na een paar takes waren we allemaal tevreden. Met het spel, de sound van Auke’s Hofner Bass (Paul mcCartney!!) die erg bij dit nummer past, de feel etc.

Er werd veel gelachen, gegrapt maar vooral heel hard gewerkt. Studiodagen zijn leuk, maar behoorlijk intensief en lang. Aan het einde van de eerste dag gingen we allemaal moe maar voldaan naar huis.

Jam

Dag twee stond in het teken van een jam. Die dag zouden we 3 songs opnemen. Slechts 1 daarvan was volledig klaar. Van de overige nummers had ik alleen een vaag idee of een niet al te vast omlijnd plan. Van één slechts een rif en een vage melodielijn. Van de ander eigenlijk alleen een refrein (met tekst, dat dan weer wel). Toch hadden deze vage ideeën ‘iets’. Te veel om links te laten liggen.

We besloten er aan te werken door simpelweg de band te laten lopen, te spelen en te zien wat er zou gebeuren. Dan krijg je hele interessante dingen kan ik je vertellen. UiteindelijkStudio1 na veel passen en meten, proberen en nog eens proberen ontstonden er twee nieuwe songs. Ik ben er echt heel trots op hoe die tot stand zijn gekomen. Momenteel ben ik druk bezig met de songteksten van deze twee.

Overdubs

De basistracks stonden er op. Bas en drums en gitaren. Daarna was het tijd om wat overdubs in te spelen. Gitaarpartijen, banjo, contrabas. Woensdag gingen we tot heel laat door. Uiteindelijk kwamen we uit op een werkdag van 14 uur.

Enfin, de kop is er af, ook al is er nog veel te doen. Er wordt enorm hard gewerkt. Iedereen is zo bevlogen en betrokken bij het project. Dat geeft me een enorm goed gevoel. We hebben allemaal het idee dat we iets moois maken.Ik ben enorm trots. Het meest nog op iedereen die hier aan meewerkt.

De komende weken gaan we verder. Meer overdubs, zangpartijen en dan mixen. Het gaat goed. Heel goed. Shells and Stones zal anders zijn dan Between Space And Time. Een stap omhoog. Misschien wel meerdere stappen, al laat ik dat aan jullie om te bepalen😉

I’ll keep you posted!


Responses

  1. […] we de preproductie verzorgden en de basistracks opnamen heb je hier en hier kunnen lezen. Dat was op zich allemaal al een mooi avontuur. Nadat we in Schiedam drums, bas en […]


Geef een reactie

Categorieën

