Gepost door: maartenvanpraag | juli 3, 2013

Done

Daar lag het schijfje te blinken op de bijrijdersstoel. 2013-07-01 13.09.22Na een paar jaar liedjes schrijven, songs weggooien, schaven, nummers live uitproberen, demo’s opnemen en studiowerk gaven we er maar eens klap op. Done. Af. Klaar. De EP Shells And Stones is opgenomen, af gemixt en gemasterd. Dat voelt gek. Voelt TE gek.

Hoe we de preproductie verzorgden en de basistracks opnamen heb je hier en hier kunnen lezen. Dat was op zich allemaal al een mooi avontuur. Nadat we in Schiedam drums, bas en gitaar hadden opgenomen in een live setting was het tijd voor overdubs. Nog wat akoestische gitaren, extra elektrische gitaren, piano (ik speel zelf piano op deze EP. Wat zal Mevrouw Woodrow, mijn Engelse pianolerares van toen ik 8 was, trots op me zijn), lapsteel en uiteraard zang.

Vocals

Vocals

Zingen in de studio vind ik altijd moeilijk. Live heb je het publiek, direct feedback, de sfeer, de adrenaline. Dan is het veel makkelijker om bij jezelf iets op te roepen. Even los van het feit of je zuiver en technisch goed zingt. In de studio sta je droog achter een microfoon, koptelefoon op en de tekst voor je neus. Dat is echt lastig. Zuiver zingen lukt wel. Maar het gaat om dat ene beetje meer. De zeggingskracht, het verhaal vertellen. Een gevoel overbrengen.

Als ik heel kritisch op mezelf ben – en dat ben ik vaak – dan vind ik dat ik dat niet zo goed gedaan heb op mijn album Between Space And Time. Gevaarlijk om te zeggen misschien, het is een prima album en ik heb technisch goed gezongen. Toch mist dat kleine stapje extra. Live zing ik de nummers van die plaat veel beter (en dat zijn niet mijn eigen woorden).

Om die reden was ik daar nu enorm op gefocust. Maar toch ook weer niet overdreven. Het was altijd heel relaxed zingen bij Tony in de studio. Ruim anderhalf uur in de auto heen – ik vind dat niet erg. Lekker nadenken en muziek luisteren – bij aankomst koffie, wat dingen terugluisteren en filosoferen en gaan staan achter de microfoon.

Het ging vaak snel. Niet elke noot technisch onder de loep nemen. Meer kijken naar het karakter. Ik vond dat buitengewoon prettig werken en ik denk dat we het goed gedaan hebben zo. Ik ben erg tevreden met het resultaat.

Een ander bijzonder ding is de manier waarop sommige dingen tot stand kwamen. Tijdens het inzingen van Pigeons And Crumbs kwam ik er achter dat bepaalde zinnen toch niet zo lekker liepen. Dat vond ik ook altijd als ik het nummer live speelde, maar schoof het verbeteren steeds voor me uit. Na een voortreffelijke lunch poetste ik de teksten op. Zittend in de tuin, in de zon, terwijl de Zeeuwse vogeltjes om me heen tjilpten. Dat hielp ook wel.

Nog extremer was het met de lyrics voor Shells And Stones, de titeltrack van de EP. De muziek en melodie waren klaar. De tekst niet. Toen ik de dag dat we de song zouden gaan inzingen naar de studio reed had ik wat vage zinnen op papier gezet. Lukraak wat kreten en een vaag idee voor een thema. Staand aan de microfoon schreven Tony en ik de teksten. Dat werkte echt goed. Recht uit het hart, puur op gevoel. Een beetje zoals David Bowie deed met een aantal nummers op zijn album ‘Heroes’. Ik ben als ik eerlijk ben echt heel erg trots op het resultaat. 2013-06-24 17.52.16-1

Ook leuk dat mijn lieve Sunderpants partner in crime Tamar Tieleman en de buitengewoon geweldige actrice Jessica Zeylmaker (check de film Spijt! Die draait nu en daarin is ze  geweldig) meezingen op deze track.

Jessica is bovendien ook te horen op het nummer ‘Dear Jessica’. What’s in a name. Ben ik blij mee. Het was bovendien een gezellige dag in de studio en de dames waren behoorlijk enthousiast over de tracks. Dat deed me wel goed moet ik zeggen.

Dat laatste is iedereen die de nummers te horen krijgt. Een klein gezelschap ‘uitverkorenen’ tot nu toe. Louter positieve feedback. Ik ben voorzichtig daarmee, maar ik kan niet anders zeggen dat het me echt goed doet. ‘Een enorme stap voorwaarts’, is iets wat ik veel hoor. Dat is mooi.

Afronden

Dat was de laatste opnamedag. Nu was het alle nummers doorlopen, mixen en masteren. Dat laatste gebeurde helemaal in Toronto, Canada. Lang leve de moderne techniek. Terwijl ik op 2 oren sliep werd een halve wereld verderop hard gewerkt aan mijn tracks. Best een gek idee.

Nu is het klaar. Het is snel gegaan. In maart ontmoette ik Tony voor het eerst. Begin juli stond alles er op. Een mooi proces is het geweest en ik heb van elke seconde genoten. Ben er trots op.

Eigenlijk begint het nu pas echt. De EP is klaar. Nu het vervolg. Daarover gaan we de komende weken zitten. Eerst ga ik op vakantie, de batterij opladen, en dan knallen. Wat, wanneer, waar en hoe, dat hoor je zeker. We hebben leuke ideeën!

I’ll keep you posted!

Tracklist Shells And Stones:

2013-06-29 12.44.46


Geef een reactie

Categorieën

