Gepost door: maartenvanpraag | januari 1, 2014

Zo 2013

Wat was dat nou voor een gek jaar zeg, dat 2013. Ten eerste ging het clichématig snel voorbij. Ten tweede is er wel heel veel gebeurd. Mag ik wel zeggen. Toffe gigs, fantastische mensen leren kennen, clip shoots, het hele land door, radio, tv, en natuurlijk de release van de EP Shells And Stones. Dat en meer. Laat ik eens terugblikken. Kijk je mee over mijn schouder?

Toen ik vorig jaar oud & nieuw vierde proostte ik met vrienden op de EP die er in het nieuwe jaar zou gaan komen. ‘Dat hij maar mooi mag worden, en veel succes mag brengen.’ Ja. Dacht ik. Dat is een mooi streven allemaal. Maar hoe? Wanneer? Welke songs? Met wie?

Ik had nog geen idee. En alsof er niks aan de hand was ging ik over tot de orde van de dag. Ik bleef songs schrijven, deed leuke gigs en verkondigde ondertussen overal dat de EP er echt zal gaan komen. Meer om mezelf gerust te stellen dat het allemaal wel goed zou komen. Ik maakte lijstjes van potentiële producers maar verzandde in niet kunnen beslissen. Totdat iemand ergens in maart tegen me zei: ‘je zou eens met Tony Cornelissen om de tafel moeten gaan. Ik denk dat je daar veel aan hebt.’

Schot. Roos. Ik geef toe dat ik dat gesprek in ging met een gevoel van ik bepaal zelf wel met wie ik wel en niet werk. Maar dat was al snel geheel anders. Ik zou er nu een heel slijmerig verhaal van kunnen maken over hoe het direct klikte tussen Tony en mij. Hoe we al snel begonnen aan het schaven van liedjes. Hoe ik vrijwel wekelijks naar Zeeland reed om daar aan preproductie te werken en nooit huiswaarts ging zonder er een productieve dag op te hebben zitten, hoe mijn songs naar een hoger plan werden getild en er en passant ook nog een vriendschap ontstond tussen Tony en mij. Zou ik kunnen doen, maar ik hou het wat dat betreft dan maar even bij het voorgaande.

Hoogtepunt

De EP kwam er. Op 1 september, in alle vroegte plaatste ik Shells And Stones online en deelde ik het via alle social media. Duimendraaiend zat ik achter de pc te wachten. De eerste reacties kwamen binnen. Enthousiast. Verrast. Lovend. Leuk. Positief. De glimlach is die dag niet meer van mijn gezicht geweest.

De EP kwam er. Eindelijk. Na 2 jaar met het idee rondlopen materialiseerde het allemaal. Het heeft zo moeten zijn denk ik dan. De manier van werken ook. Die was werkelijk compleet nieuw voor mij. Niet meer maandenlang schaven aan liedjes, live uitproberen en nog eens schaven. Ik werd meer uit die comfortzone getrokken. Leerde dat je ook in 1 dag een complete song kon schrijven. Zoals Enfilading Fire. Of dat ik een half idee mee naar de studio kon nemen om het daar met de band om te toveren tot een complete song. Om vervolgens de tekst vrijwel in zijn geheel aan de microfoon te schrijven tijdens het inzingen. Zoals Shells And Stones.

En dan voor mij een van de hoogtepunten: de EP release in Pakhuis Wilhelmina. Als je mijn blog volgt heb je hier kunnen lezen hier die was. Dat was een avond om nooit meer te vergeten. Niet eens alleen door de reacties na afloop, het spelen met de band. Het was het moment, de energie die er hing. Alles. Misschien, heel misschien wel het hoogtepunt van het jaar. Voor mij.

Moreland. Een onverwachte wending

De afgelopen maanden gingen met name heel hard. Belachelijk gewoon. Veel optredens. Veel mooi recensies (vijf sterren soms! Hallo!). Veel promotie. Echt super om te doen. Ook de shoot van de clip van Shells And Stones was geweldig. Uit het hele land kwamen vrijwilligers om in de clip te figureren. Het was een geweldige – winderige – dag. Ook die vergeet ik niet snel meer. Het feit dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen aan het geweldige werk dat de stichting No Guts No Glory verricht is fijn. Ik loop in hun mooie t-shirt. Mocht je dat nog niet zijn opgevallen.

Ondertussen – een ander mooi moment – werd er groen licht gegeven voor de opnames van het album. Terwijl de promotie van de EP nog op volle toeren draaide was ik al samen met Tony bezig nieuwe songs te schrijven. In januari gaan we de studio in om ze op te nemen. Het album komt er aan.

Alsof het allemaal nog niet genoeg was nam mijn leven ineens een onverwachte wending. De samenwerking tussen Tony en mij is erg hecht. Kwestie van elkaar aanvoelen en aanvullen. Heel langzaam aan ontstond het idee dat ik hem wel eens zou kunnen bijstaan in zijn label Moreland Music. Ik ga nu nog even niet in details treden, maar laat ik zeggen dat ik daarin mee ga groeien.

Tegelijkertijd deed zich de mogelijkheid van het runnen van een studio voor. Ook dat gaan we doen. Moreland Music wordt een muzikaal platform. De studio gaat daar deel van uit maken.

Betekende wel dat ik de afgelopen weken druk was met de verbouwing in de studio (kabels trekken, breken, slepen, schuren, schilderen), de verhuizing van de nieuwe spullen daarin, alvast wat tijd en energie steken in het label én het schrijven van nieuwe songs. Het is me wat mensen.

2013

Het was een mooi jaar, 2013. Heel mooi. Divers ook. Een jaar vol onverwachte wendingen en mogelijkheden. Een bouwjaar ook. De EP die zijn werk heeft gedaan en de mensen die ik leerde kennen en waarmee ik een heel mooi jaar in ga. 2014 wordt nog mooier. Geloof me.

Dank aan iedereen die me zo trouw volgt en steunt. You guys rock! Echt, dat meen ik.

Tot in het nieuwe jaar. Laten we er iets moois van maken.

X

Maarten

Studio1

 

2014-01-01 13.10.56-32014-01-01 13.10.56-22014-01-01 13.10.56-12014-01-01 13.10.55-12014-01-01 13.10.572014-01-01 13.10.582014-01-01 13.10.562014-01-01 13.10.55Artwork FrontJPG3JPGOMGVocals2013-06-24 17.52.16-12014-01-01 13.10.54-12014-01-01 13.10.54-22014-01-01 13.10.55-2inst6 2014-01-01 13.10.57-1Maarten van Praag - 17 Inst2 inst3 inst4 inst5inst3Inst1inst6


Geef een reactie

Categorieën

