Gepost door: maartenvanpraag | januari 30, 2014

Studio

Ik legde de camera op het dashboard van mijn auto en filmde mijzelf terwijl ik naar de studio ging. ‘Vandaag is het 24 januari 2014. Een bijzondere dag. We gaan beginnen aan het album.’ Zo startte ik mijn videoblog, alsof ik het journaal presenteerde. ‘Zo lieve kijkbuiskinderen. Een belangrijke en mooie dag in het leven van Maarten’. Ik liet de camera filmen terwijl ik verder reed. Ik woon (tegenwoordig) vlak bij de studio. Toen ik de beelden later terug keek zag ik dat ik de rit van vijf minuten verder breed glimlachend aflegde.

Het was vreemd en natuurlijk heel leuk. De auto parkeren, de sleutel in het slot steken, zelf de lichten en de apparatuur aanzetten. Beginnen aan mijn album. Als eerste binnen, in onze eigen Moreland Music Studio’s. Ik zette mijn spullen boven op kantoor, ging zitten, nam een slok van mijn koffie en tuurde naar buiten (daar ben ik heel goed in). Als eerste artiest/band hier opnemen, dat is toch best een dingetje. 2014-01-30 14.00.49-1Dit zou een mooie dag worden.

Alles was anders dan anders. Voorheen kwam ik aan in een studio, waar de technicus alles al had klaar staan en ik nog mijn weg moest vinden. Waar je een gevoel moet vinden ook. Een vibe. Een vreemde plek van iemand anders die ik een tijdje mocht lenen om mijn muziek vast te leggen. Heel anders nu. De plek waar we de afgelopen weken het vel van onze handen verfden, schuurden en timmerden werd nu gebruikt om mijn album op te nemen. Diep van binnen voelde ik het rommelen. Een goed voorteken.

Te gek. Dat was de dag ook. Een feest. Het was een ritueel van aankomen, opbouwen, koffie drinken, grappen maken, de plannen doorspreken en gaan. Analoog gaan.

Vibe

Misschien heel gek. Zoals al beschreven al maanden bezig met het opknappen en herinrichten van de studio. We hadden wat kleine tests gedaan, maar eigenlijk hadden we nog niet een compleet beeld van hoe de studio zou werken en klinken als er een band echt zou gaan opnemen. Hoe zou dat zijn? Hoe beweegt men in de studio? Wat wordt de routine? Dat beeld hebben we nu. En zo zeg! Mag ik even wat superlatieven op een hoop smijten? Ja? Goed, komen ze.

De studio is geweldig. Echt. Een hele fijne plek en dito akoestiek die de drums en gitaren al bijna vanzelf het (oude) geluid geven dat ik zoek. De sfeer is er simpelweg heel prettig, met de oude schemerlamp met perkamenten kap (van mijn oma) en de donkergroen Chesterfield (Een echte! Uit Groningen. Lang leve Marktplaats). Je hebt er de ruimte om je even af te zonderen als dat nodig is, er is goede koffie en simpelweg goede spullen. Een fijn gebouw, in een hele prettige omgeving.

Goed, tot zover de reclame. Dit vinden we natuurlijk zelf van onze eigen studio. Goed om te weten dat een aantal dagen later de heren van Kinkobra hier kwamen opnemen, en echt exact hetzelfde voelde en vonden. Check hun Facebookpagina. Daar vind je superlatieven die de mijne doen verschrompelen. We zijn er blij mee.

Er ontstond een vibe, zoals wij muzikanten dat plegen te noemen. Een sfeer waarin je haast als vanzelf mooie dingen creeert. Waarbij ze haast als vanzelf ontstaan. Een golf waarop je meesurft. Haast elektrisch. Het was prettig werken. Het is een sfeer waarover ik vroeger boeken las. Ik verslond boeken over The Beatles, en hoe ze Sgt Peppers maakten. Of Pink Floyd en hun The Dark Side Of The Moon. Ik verslond ze. De albums ook. En nu ontstond er zo’n haast romantisch sfeertje in de studio. Dat is…. Gaaf.

Lange dagen waren het weer (09.00 – 24.00 uur), maar het staat er op. De basis. Drums, bas en de belangrijkste gitaar partijen. De kop is er af. Het was een fantastische eerste opnamesessie in de Moreland Music Studio’s en een meer dan uitstekend begin aan mijn album. Ik denk dat het erg goed gaat worden. Het past bij de EP, en is een lijn omhoog. Precies wat we voor ogen hadden.

Ik kreeg trouwens het vel van de snaredrum waar Tim het album op heeft ingeslagen. Met een leuk tekst erop. Heel tof. Je vindt de foto hier beneden. Die hangt nu op mijn kantoor als een vreedzaam jachttrofee.

Inmiddels hebben we een titel voor het album. Een concept voor de hoes en dat is nou net iets waar jij (ja, jij daar!) misschien bij zou kunnen helpen. Maar daarover later meer. Want nu gaan we gewoon eerst even het album opnemen en daar heel erg van genieten. Want het mag dan heel hard werken zijn, het is ook gewoon verdomd leuk.

Hieronder een foto impressie van eerste twee opnamedagen. Volgende week deel II.

2014-01-30 13.51.33-12014-01-30 13.51.36-22014-01-30 13.51.33 2014-01-30 13.51.32 2014-01-30 13.51.36 2014-01-30 14.00.49-22014-01-30 14.00.50 2014-01-24 23.10.06 2014-01-30 13.51.36-12014-01-24 18.10.582014-01-30 14.00.49 2014-01-30 13.51.37 2014-01-30 13.51.35


Geef een reactie

Categorieën

