Gepost door: maartenvanpraag | februari 5, 2015

Clip & Lakeside Sessions

Ik was mijn sleutels kwijt. Nou heb ik dat vaak, zo’n paniekmoment waarbij ik kloppend over mijn hele lichaam en wild om me heen kijkend naar mijn sleutelbos zoek. Ik vind hem dan altijd weer en denk dan ‘oh ja, natuurlijk.’ Maar nu was hij echt weg. Ik had hem in mijn broekzak gestoken. Dat wist ik zeker. 2015-02-01 18.29.32-2

We hadden net alles ingepakt. De studiolampen, camera’s en het overgebleven proviand. Iedereen uitgezwaaid en onvoorstelbaar hartelijk bedank voor de inzet. En nu was ik in paniek.

Overal zoeken. Tassen weer omdraaien. Broekzakken binnenstebuiten kerend. Nergens. En toen ging mij een licht op. Ik liep naar de prachtige, knaloranje gekleurde hal waar we hadden gefilmd. Daar lag hij. Op de grond.

Die dag filmden we de videoclip voor Young Hearts, de titeltrack van het album dat dit jaar toch echt gaat uitkomen. Het is ook –zoals het er nu naar uit ziet – de eerste single van die plaat. Een uptempo song, dat er heel kort samengevat over gaat dat je jouw eigen leven moet lijden (en leiden), en je dat niet aan ander moet overlaten.

Ik had me er helemaal ingegooid. Letterlijk. Ik ga nog niks verklappen, maar ik knalde tegen muren op, rende en struikelde. In mijn enthousiasme schaafde ik ellebogen, liep ik blauwe plekken op en bleek mijn sleutelbos door het heen en weer gesmijt pardoes en ongemerkt uit mijn broekzak te zijn gevlogen. Het was wel passend eigenlijk.

Want wat een enthousiasme, wat een tomeloze inzet van iedereen, wat een energie. Ik werd er zo ontzettend blij van (al zal je zien dat er van al dat gooi en smijtwerk in de eindmontage niks overblijft).

Het was een lange dag filmen. Om 9 uur op de set in Amsterdam. De boel uitlichten, wat testshots. Al snel kwamen de eerste figuranten en mede-acteurs. Alles en iedereen betrokken puur op vrijwillige basis. Alles wat ik te bieden had is mijn eeuwige dankbaarheid. Dat was zo fantastisch. Al vond ik het soms een beetje bezwaarlijk als ik mensen vroeg om nog een keer heen en weer te rennen, te springen, dansen en gek te doen. Maar iedereen deed wat ik of regisseur/producer Karin vroeg. Zonder dralen. Sterker nog. Aan het eind van de dag werd IK door iedereen bedankt. Dat voelde best een beetje gek. B8xQqIAIUAAFYF6

Ik ben er eigenlijk gewoon nu al trots op. De dag leverde zo veel mooie momenten en mooi materiaal. Eigenlijk zou ik het liedje moeten voorzien van nog een extra couplet en refrein zodat we al het mooie materiaal kunnen gebruiken.

Monteren is net als het leven zelf. Keuzes maken.

Net als een releasedatum. Maar daarover snel meer nieuws (hoop ik).

We gaan overigens nog 2 andere clips filmen. Voor ‘Stories’ en ‘Mary On The Balcony’. Ook daarover snel meer nieuws. Ondertussen alvast een groot applaus voor Karin en Esmee die zo hard hebben gewerkt om er iets heel moois van te maken. Alles tot in de puntjes geregeld. Ook vrijwillig. En voor Andy, die meezingt op Young Hearts en bij binnenkomst – zonder eerst een kop koffie te kunnen drinken – meteen voor de camera werd geplaatst om haar ding te doen. Zonder zeuren. Fantastisch zulke mensen.

Lakeside Sessions

Het was overigens wel een bijzonder kort nachtje. De avond voor de shoot vond de eerste Lakeside Sessions plaats.

2015-02-02 19.53.01In de studio waar we nog steeds zo blij mee zijn organiseren we iets nieuws. Openbare sessies. Publiek dat meekijkt terwijl we opnames maken. Van mijn lieve collega singer-songwriters, waarvan er zoveel talentvolle rondlopen in dit kleine landje.

Ik vond het eigenlijk best spannend, maar zoals vaak met dit soort dingen ging alles vanzelf.

Tijdens de allereerste sessies hadden we niemand minder dan Sandy Dane en Yorick van Norden. Er gebeurde mooie en soms ook ontroerend spontane dingen. Het publiek zat muisstil luisterend in de opnameruimte, met hun neus bovenop de artiesten tussen de microfoons en brandende kaarsen. Of in de regieruimte, terwijl technicus Patrick en ik tekst en uitleg gaven over het opnameproces, het soort microfoons dat we gebruiken en over ons nieuwe koffiezetapparaat.2015-02-02 19.53.10

Het was heel, heel erg tof. Vond ik zelf, maar eigenlijk iedereen, afgaande op de reacties van de muzikanten en aanwezigen. Het was erg leuk om te horen dat iedereen er zo van genoten heeft. Ik kan eigenlijk al niet meer wachten tot de volgende sessie.

We gaan dit regelmatig doen. Mocht je een keer een sessie willen bijwonen, dan is het handig om mijn social media te volgen, of de Facebook pagina van de Lakeside Studio te liken.

Al met al was het een kort nachtje slapen. De wallen onder mijn ogen – vereeuwigd in de videoclip – verraden dat het laat werd. Of vroeg, net hoe je het bekijkt. 2015-02-02 19.53.56Maar het was de moeite waard.

Het was een prachtig weekend. Goed, ik ben er nog van aan het bijkomen (ik schrijf al 2 dagen over dit blogje), maar ik doe het graag zo weer.

En dat gaat ook gebeuren. Want voor Stories en Mary On The Balcony gaan we ook een mooie clip filmen. En in maart staat de volgende Lakeside Sessions voor de deur.

Daar kun je maar beter bij zijn😉

Keep you posted!


Geef een reactie

Categorieën

